Nowości  Satelity  Sondy  Statki  Stacje  Rakiety  Kosmodromy    
 


Kosmonautyka.pl > Powstał globalny system satelitarnego śledzenia pozycji samolotów

2019-01-19 Powstał globalny system satelitarnego śledzenia pozycji samolotów

Kilkadziesiąt satelitów z wysokości kilkuset kilometrów śledzi już w czasie rzeczywistym pozycję lecących samolotów na całej Ziemi.


System Aireon umożliwia śledzenie z orbity 100% powierzchni Ziemi (grafika: Aireon)

Do tej pory 70% powierzchni Ziemi było poza zasięgiem naziemnych radarów oraz naziemnych odbiorników sygnałów położenia samolotów. Ich zasięg nie obejmuje bowiem większości oceanów, regionów polarnych, gór, dżungli czy pustyń. Powstanie globalnego satelitarnego systemu Aireon zmieniło to - teraz pozycja samolotów jest widoczna na całym globie.

To jak ważne jest globalne śledzenie samolotów pokazało tajemnicze zniknięcie samolotu Malaysia Airlines, lot 370. Samolot pełen pasażerów zaginął bez śladu poza radarami naziemnej kontroli lotów. Do dziś go nie odnaleziono. Nie wiadomo nawet gdzie szukać.

Zbieranie danych ADS-B z orbity gwarantuje pokrycie całego świata.


Zebrane dane przekazywane są od razu na Ziemię (grafika: Aireon)

Globalny system satelitarnego śledzenia samolotów Aireon bazuje na przyjętym w lotnictwie standardzie ADS-B. Wyposażone w ADS-B samoloty ustalają cały czas swoją lokalizację za pomocą GPS i następnie rozsyłają pozycję sygnałem radiowym. Wraz z aktualnym położeniem wysyłane są także inne dane lotu: numer lotu, typ samolotu, prędkość, wysokość i kierunek lotu.

Z nadajników ADS-B korzysta na całym świecie 10 tys. przewoźników i właścicieli samolotów.

Pozyskane dostarczane mają być bezpośrednio lub pośrednio do klientów, jak kontrole lotnicze czy przewoźnicy. Jednym z pierwszych klientów systemu są m.in. linie lotnicze Qatar Airways czy wspomiany Malaysia Airlines.


Odbiornik sygnału ADS-B (grafika: Aireon)

Dane te dostarczane także do innych odbiorców, jak oprogramowanie lotnicze FlightAware.

Stworzenie systemu Aireon możliwe było wraz z wymianą starych satelitów sieci telefonii satelitarnej Iridium na nowe.


Odbiornik systemu Aireon na satelicie Iridium NEXT (grafika: Aireon)

11 stycznia 2019 roku rakieta nośna Falcon 9 firmy SpaceX wyniosła bowiem na orbitę o wysokości 780 km 10 ostatnich nowych satelitów telekomunikacyjnych Iridium NEXT. Oprócz typowego wyposażenia telekomunikacyjnego zostały one wyposażone także w odbiorniki sygnałów ADS-B systemu Aireon.


Zarejestrowany z orbity lot 479 linii Singapore Airlines, Airbus A350 lecący z lotniska Johannesburg (JNB) do Singaporu (SIN)

System Aireon to przedsięwzięcia joint venture między Iridium, innymi podmiotami jak NAV CANADA, Irish Aviation Authority oraz inwestorami.


Dane na temat lotów z systemu Aireon (grafika: Aireon)

Wsparcie

Wesprzyj dalszy rozwój serwisu internetowego Kosmonautyka.pl. Nie blokuj i reaguj na reklamy, sprawdź poniższe strony naszych partnerów. W ten sposób zapewniasz sobie dalsze informacje kosmonautyczne za darmo.

Kosmonautyka.pl na serwisach społecznościowych: