Nowości  Kosmonautyka    
 


Kosmonautyka.pl > Stratolaunch przed pierwszym lotem

2019-01-09 Stratolaunch przed pierwszym lotem

Gigantyczny samolot-nosiciel systemu wynoszenia orbitalnego Stratolaunch już wkrótce ma wzbić się po raz pierwszy w powietrze.


Samolot-matka systemu wynoszenia Stratolaunch (grafika: Stratolaunch)

Testy rozpoczęły się pod koniec 2017 roku. W ich ramach stopniowo zwiększano prędkość. Podczas obecnych testów samolot-nosiciel osiągnął maksymalną prędkośći 219 km/h. Przeprowadzono także manewr uniesienia dzioba samolotu, tak jak to będzie się odbywać przy starcie z podwieszoną rakietą nośną. To ostatnie takie testy.

Testy kołowania prowadzone są na pasie startowym Mojave Air and Space Port w Kalifornii. Na tym położonym na pustyni lotnisku (IATA: MHV) siedzibę ma kilku firm kosmicznych. To także historyczne miejsce z którego kilkanaście lat temu wystartował pierwszy na świecie prywatny załogowy statek kosmiczny SpaceShipOne. Był on, podobnie jak w przypadku Stratolaunch, wyniesiony spod samolotu-nosiciela. Podobieństwo to nie jest przypadkowe. Samolot Stratolaunch opracował bowiem legendarny projektant Burt Rutan i jego firma Scaled Composites.


Lotnisko w Mojave jako pierwsze w USA otrzymało certfikat portu kosmicznego dla lotów kosmicznych z horyzontalnym startem (grafika: Mojave Air and Space Port)

Przez kolejne 18-24 miesięcy gigant uzyskać ma certyfikat od amerykańskiej agencji lotnictwa FAA (Federal Aviation Administration). Po tym będzie mógł służyć już jako platforma startowa dla przenoszonych pod nim rakiet nośnych.

Stratolaunch używać ma na początku rakiety nośne Pegasus XL dostarczane przez firmę Orbital ATK (część koncernu Northrop Grumman). Samolot będzie mógł za jednym razem zabrać 3 rakiety tego typu zamontowane na pylonach pod skrzydłem łączącym bliźniacze kadłuby.


Rakieta Pegasus XL (grafika: NASA)

Po 2022 roku firma używać ma własne rakiety nośne Medium Launch Vehicle. Zdolne one mają być do wyniesia 3,4 tony na niską orbitę okołoziemską (LEO).

W dalszej przyszłości firma planuje również cięższy wariant tej rakiety, aby móc umieścić umieścić 6 ton na orbicie oraz załogowy statek kosmiczny. Miałby to być pomniejszony (75%) wahadłowiec Dream Chaser lub własny Black Ice.

Rakiety te będą napędzane silnikiem rakietowym o nazwie PGA. Nazwa jego wywodzi się od inicjałów Paula G. Allena, założyciela Stratolaunch (i wcześniej Microsoftu), który zmarł w październiku 2018 roku. Silnik ten, pracujący na ciekły tlen (LOX) i ciekły wodór rozwijany jest własnymi siłami przez Stratolaunch.

Wsparcie

 

Na bieżąco. Za darmo. Codzienne.
Wesprzyj rozwój portalu Kosmonautyka.pl!

Kosmonautyka.pl na serwisach społecznościowych: