Nowości  Satelity  Sondy  Statki  Stacje  Rakiety  Kosmodromy    
 


Kosmonautyka.pl > Udany pierwszy start nowej rosyjskiej rakiety nośnej Angara

2014-07-09 Udany pierwszy start nowej rosyjskiej rakiety nośnej Angara

Pierwszy start nowej rosyjskiej rakiety nośnej Angara okazał się sukcesem. Ta całkowicie nowa, pierwsza rosyjska rakieta nośna od czasów rozpadu ZSRR wzbiła się środę 9 lipca 2014 roku.


Start pierwszej (grafika: mil.ru)

Pierwszy lot Angary nie był orbitalny. Był to długi lot suborbitalny charakterystyczny bardziej dla wojskowych rakiet balistycznych. Dziewiczy lot rakiety oznaczonej Angara-1.2PP (42,6 m) odbył się z rosyjskiego kosmodromu w Plesiecku.

Pierwotnie start Angary dobyć się miał 27 czerwca 2014 roku. Wówczas prezydent Rosji Władimir Putin w trakcie specjalnej relacji na żywo z kosmodromu miał oglądać start Angary. Jednakże wówczas odliczanie przerwano na 3 min przed startem.

"Nie spieszcie się. Dokładnie wszystko przeanalizujcie i złóżcie raport za godzinę." - powiedział prezydent Rosji żądając raportu o przyczynach wstrzymania startu.

Podobnie było dzień później. Start przerywano z powodu problemów natury technicznej. Nie podano konkretnych przyczyn.


Start pierwszej (grafika: mil.ru)

Widać do trzech razy sztuka, bo start udało się przeprowadzić w środę 10 lipca 2014 roku. Podczas pierwszego lotu sprawdzono działanie podstawowych modułów rakiety nośnej zaprojektowanej przez biuro konstrukcyjne im. Chruniczewa. Lot trwający ok. 21 minut zakończony został upadkiem na terenie poligonu Kura (Kamczatka, Rosja). Jest to 5,6 tys. km od Plesiecka.


Pierwsza Angara jeszcze przed startem (grafika: mil.ru)

W ramach jednego lotu przetestowano od razu 2 moduły przyszłej rodziny rakiet Angara, które będą z nich "składane". Zestawiane mają one być w zależności od potrzeb w różnych ilościach i konfiguracjach. Pozwoli to na swobodne dostosowanie mocy rakiety do konkretnych potrzeb, żeby obniżyć koszty eksploatacji.


Na kosmodromie w Plesiecku zbudowano kompleks startowy do startów rakiet Angara (grafika: mil.ru)

Pierwszy stopień (moduł) rakiety nazwany URM-1 (od Uniwersalny Moduł Rakietowy 1) napędzany jest przez nowy silnik rakietowy RD-191. To silnik rakietowy na płynne paliwo, które stanowi kerozyna (paliwo lotnicze) i ciekły tlen. Drugi stopień rakiety nośnej oznaczony jako URM-2 napędzany jest silnikiem rakietowym RD-0124, również na kerozynę (paliwo) oraz ciekły tlen (utleniacz). Z zewnątrz widać miejsce połączenia obu modułów - rozszerzenie kadłuba testowej rakiety.


Pierwsza Angara jeszcze w hali produkcyjnej (grafika: mil.ru)

Z rakietami Angara swoje nadzieje wieża zarówno rosyjskie ministerstwo obrony (służyć mają do wynoszenia wojskowych satelitów), jak i rosyjską cywilną agencję kosmiczną Roskosmos. Angary zastąpić mają w przyszłości większość obecnie stosowanych rosyjskich rakiet nośnych, w tym już legendarną rakietę Sojuz i Proton.

Na rozwijaną od 1994 roku rodzinę rakiet nośnych Angara w najbliższym czasie na pewno składać się będę rakiety:

  • lekka rakieta nośna Angara 1 składającą się z 1 modułu URM-1 z umieszczonym nad min drugim stopniem, nad którym prace dopiero trwają,
  • ciężka rakieta nośna Angara 5.

Angara 1 ma być zdolna do wynoszenia na niską orbitę okołoziemską (LEO) ładunków o masie do 3,7 tony. Angara-1 zastępić mają rakiety nośne Rokot i Dniepr, które są przerobionymi na cele cywilne pociskami balistycznymi. Ich zapasy są ograniczone.

Angara 5 zastąpić ma częściowo używaną od dziesięcioleci rakietę nośną Sojuz i Proton-M. Angara 5 ma być zdolna do wynoszenia na niską orbitę okołoziemską ładunków o masie ponad 20 ton (tzw. ciężka rakieta nośna). Testowy lot tej rakiety ma się odbyć już w grudniu 2014 roku.

Średnia rakieta Angara 3 (do 15 ton na LEO) i superciężka Angara 7 (do 35 ton na LEO) są kolejno na wczesnym etapie prac lub koncepcyjnych.

Jest także propozycja gigantycznej rakiety Angara 100, która która miałaby wynosić na niską orbitę aż sto ton ładunku.

Kosmonautyka.pl na serwisach społecznościowych: