Nowo¶ci Kosmonautyka |
Kosmonautyka.pl > Spiral SpiralSpiral to planowany, ale nigdy nie powsta³y rosyjski wahad³owiec (prom kosmiczny).
PowstanieKoncepcja budowy za³ogowego samolotu kosmicznego, statku kosmicznego wielokrotnego u¿ytku pojawi³a siê w Rosji na prze³omie lat 50. i 60. XX wieku, czyli ju¿ na pocz±tku ery kosmicznej. W tym czasie w USA lata³ samolot kosmiczny X-15 i trwa³y prace nad wahad³owcem Dyna Soar. Trzy g³ówne zadania stawiane przed Spiralem:
BudowaSystem Spiral tworzyæ mia³y 3 elementy:
Prace nad samolotem kosmicznym prowadzi³o biuro projektowe MiG, za¶ statek macierzysty mia³ byæ zbudowany przez biuro Tupolewa.
Po osi±gniêciu przez samolot macierzysty Tupolewa odpowiedniej wysoko¶ci (20-24 km) i prêdko¶ci (4 Macha) samolot kosmiczny MiG-105 na szyczie rakiety pomocniej mia³ siê od niego od³±czyæ. Uruchomiona rakieta pomocnicza wprowadziæ mia³a wahad³owiec na orbitê oko³oziemsk±. MiG-105 to jednoosobowy samolot orbitalny. Skrzyd³a by³y o zmiennej geometrii. Przedzia³ za³ogowy samolotu MiG-105 mia³ mieæ mo¿liwo¶æ awarynjego od³±czania siê od reszty konstrukcji. Dziêki temu, w przypadku problemów z rakiet± no¶n±, pilot mia³by mo¿liwo¶æ uratowania siê. Po od³±czeniu siê kabina z pilotem mia³a l±dowaæ na spadochronie. Skrzyd³a orbitera podczas startu i powrotu do atmosfery zgiête mia³y byæ o 60 stopni przypominaj±c stabilizatory. Po wej¶ciu w atmosferê skrzyd³a mia³y siê przestawiæ do pozycji horyzontalnej. Wracaæ mia³ na Ziemiê lotem szybowcowym, dziêki sile no¶nej wytworzonej przez jego skrzyd³a. L±dowanie odbywaæ siê mia³o na p³ozach, które schowane by³y na dziobie i pod silnikiem. Dziêki wyposa¿eniu samolotu kosmicznego w silnik turbodorzutowy przy powrocie na lotnisko móg³by on wielokrotnie podchodziæ do l±dowania. Opracowywano 3 prototypy:
U¿ytkowanieOdby³o siê 8 testowych lotów atmosferycznych przysz³ego orbitera.
Próby nigdy nie wysz³y poza testy atmosferyczne. Program Spiral prowadzony by³ w latach 1960-1969 i po przerwie w latach 1974-1978. Projekt porzucony zosta³ ostatecznie na rzecz rozwoju wiêkszego wahad³owca Buran. Zachowa³ siê prototyp orbitera 105-11, który znajduje siê w Centralnym Muzeum Si³ Lotniczych Federacji Rosyjskiej w Monino pod Moskw±. Wsparcie
|