Nowości Kosmonautyka |
Kosmonautyka.pl > Samoloty pasażerskie śledzone z kosmosu 2013-05-13 Samoloty pasażerskie śledzone z kosmosuWyniesiony niedawno przez nową europejską rakietą nośną Vega sztuczny satelita Proba-V obok obserwacji roślinności na Ziemi ma ma także... śledzić loty samolotów pasażerskich.Jak to jest możliwe? Obok głównego instrumentu badawczego Proby-5 służącego do obserwacji wegetacji roślinności satelita zaopatrzony został także w odbiornik sygnałów ADS-B.
"Do tej pory żaden z satelitów nie odbierał sygnałów ADS-B." - powiedział Jörg Behrens z niemieckiej agencji kosmicznej DLR z Bremy. ADS-B polega na tym, że samoloty w nie wyposażone samodzielnie ustalają swoją pozycję za pomocą GPS w przestrzeni powietrznej i rozsyłają ją sygnałem radiowym razem z innymi danym lotu jak numer lotu, typ samolotu, prędkość, wysokość i kierunek lotu. Do tej pory emitowane sygnały ADS-B były odbierane przez naziemne kontrole lotnicze, które wykorzystują je obok danych z radarów. Sygnały mogą być także odbierane przez każdego, kto ma taki odbiornik. Strony internetowe pokazujące aktualne położenie samolotów (np. Flightradar24) korzystają właśnie z technologii ADS-B. Z tą różnicą, że odbiorniki znajdują się na powierzchni Ziemi zaś odbiornik satelity Proba-V krąży po orbicie wokołoziemskiej na wysokości 820 km.
Przez następne 2 lata naukowcy testować będą zbieranie danych ADS-B z kosmosu w sposób ciągły i pokrywający obszary nie pokryte tradycyjnym radarowym nadzorem kontroli lotniczej lub odbiornikami ADS-B. Takimi obszarami są dla przykładu oceany oraz obszary polarne. Przeznaczony dla satelity odbiornik ADS-B został przetestowany w 2009 roku w ramach lotów balonów stratosferycznych w północnej Szwecji. Wówczas odbiornik znajdujący się pod balonem na wysokości około 30 km był w stanie odebrać sygnał od samolotu znajdującego się w odległości 1 100 km. Dla porównania z reguły zasięg naziemnych odbiorników wynosi około 150-250 km. W 2012 roku balon z odbiornikiem ADS-B poleciał jeszcze wyżej, bo na 40 km. Testowano wówczas odbiór sygnałów z mocno zatłoczonej przestrzeni powietrznej pod kątem wzajemnego nadkładania się sygnałów. "W pierwszej kolejności musimy pozyskać doświadczenie. Dowiedzieć się jakie są ograniczenia naszego odbiornika, w których miejscach wymaga on udoskonaleń." - dodał Behrens. Satelita Proba-V ma masę 140 kg. Wyniesiony został 4 maja 2013 roku w ramach drugiego lotu nowej rakiety Vega europejskiej agencji kosmicznej ESA. Mierząca 30 m i ważąca prawie 140 t jest nową lekką rakietą nośną we flotylli rakiet wykorzystywanych przez ESA (są w niej także ciężka rakieta Ariane 5 i średnia Sojuz). Warto wspomnieć, że pierwszy start rakiety odbył się 13 lutego 2012. Wśród wyniesionych wówczas 9 satelitów znajdował się także pierwszy polski miniaturowy satelita PW-Sat.
Już pod koniec 2013 roku na orbicie wokołoziemskiej znaleźć się ma satelita zbierający analogiczne sygnały, ale dla statków. Indyjski AISat zbierać ma bowiem radiowe sygnały AIS rozsyłane przez statki. Wsparcie
|