Nowości Kosmonautyka |
Kosmonautyka.pl > RLV-TD RLV-TDRLV-TD to indyjski miniwahadłowiec.
PowstaniePojazd RLV-TD (skrót od Reusable Launch Vehicle Technology Demonstration) służy do testów i zdobycia wiedzy niezbędnej do budowy docelowego wahadłowca RLV za 10-15 lat. Jako, że jest to o 6 razy pomniejszona wersja przyszłego indyjskiego wahadłowca RLV łatwo wyliczyć, że docelowa konstrukcja orbitera ma mieć niemal 40 m długości. Dla porównania amerykański orbiter Space Shuttle miał 56,1 m długości. Służyć ma do umieszczenia ludzi i ładunków na orbicie. Podobnie do Space Shuttle lub Burana startowałby wracałby na Ziemię lądując na lotnisku.
Prace nad wahadłowcem prowadzi indyjska agencja kosmiczna ISRO od 2012 roku. Ze względu na mniejszy rozmiar prototypów są one na razie bardzo tanie. Do pierwszego testowego lotu RLV-TD pięc lat prac kosztowało około 15 mln dolarów. Pojazd zaprojektowało centrum kosmiczne Vikram Sarabhai Space Centre, buduje go CIM Technologies z Hyderabadu. BudowaRLV-TD to bezzałogowy pojazd mający skrzydła delta i pochylone stery tylne.
Na przedzie i spodzie pojazdu znajduje się 600 żaroodpornych płytek mających chronić konstrukcję podczas nagrzewania się podczas powrotu z orbity na Ziemię - przy wejściu z dużą prędkością w gęste warstwy atmosfery Ziemi. Dane techniczne pojazdu RLV-TD:
UżytkowanieW ramach programu RLV-TD wykonane mają być 4 loty testowe, z czego 1 został już przeprowadzony.
Pierwszy lot pojazdu, oznaczony jako HEX(-01), odbył się z kosmodromu Sriharikota (Satish Dhawan Space Centre) na szczycie indyjskiej rakiety na paliwo stałe HS9.
Rakieta wyniosła miniwahadłowiec na wysokość 56 km. Na tej wysokości doszło do jego oddzielania się od rakiety. Siłą inercji wahadłowiec wzniósł się jeszcze na wysokość 65 km. Następnie w locie powrotnym osiągnął 5-krotną prędkość dźwięku (5 Machów) kierowany przez komputerowy system pilotujący. Wówczas to był testowany był system ochrony przed nagrzewaniem się Thermal Protection System (TPS).
Pojazd automatycznie lotem szybowym kierował się nad Zatokę Bengalską (Ocean Indyjski) symulując na nim lądowanie. Zgodnie z planem (nie zamierzano go odzyskać) zderzył się z powierzchnię oceanu około 450 km od kosmodromu. Cały testowy lot trwał 770 sekund. Był to lot jeszcze poniżej linii Karmana, umownej granicy kosmosu na wysokości 100 km ponad powierzchnią Ziemi. Śledzony był z kosmodromu i statku. Na pierwszy kwartał 2023 roku planowany jest test lądowania. Pojazd ma zostać wyniesiony w powietrze przez śmigłowiec na wysokość 3 km i zwolniony. Po przebyciu około 3 km wylądować ma na lotnisku wojskowym Challakere w stanie Karnataka na południu Indii. Lot szybowy, nawigacja w kierunku pasa startowego i lądowanie czterotonowego pojazdu będą autonomiczne. Na pasie pojazd zwolni rozwinięty spadochron hamujący. Poprzednia próba sprawdzenia zdolności do szybowania została przerwana w kwietniu 2022 roku z powodu cyklonu. System wynoszenia opierać się na dwustopniowym dostępie do orbity - tzw. Two Stage To Orbit (TSTO). Po testach z RLV-TD ruszyć ma projektowanie i budowa pełnowymiarowego wahadłowca RLV. Wsparcie
|