Nowości  Kosmonautyka    
 


Kosmonautyka.pl > RLV-TD

RLV-TD

RLV-TD to testowy indyjski miniwahadłowiec.


RLV-TD (grafika: ISRO)

Powstanie

Pojazd RLV-TD (skrót od Reusable Launch Vehicle Technology Demonstration) służy do testów i zdobycia wiedzy niezbędnej do budowy docelowego wahadłowca RLV za 10-15 lat. Jako, że jest to o 6 razy pomniejszona wersja przyszłego indyjskiego wahadłowca RLV łatwo wyliczyć, że docelowa konstrukcja orbitera ma mieć niemal 40 m długości - dla porównania amerykański orbiter Space Shuttle miał 56,1 m długości.

RLV służyć ma do umieszczenia ładunków na orbicie. Podobnie do Space Shuttle lub Burana wracałby na Ziemię lądując na lotnisku.


Prace nad wahadłowcem prowadzi indyjska agencja kosmiczna ISRO. Jak na razie obecne prace z pomniejszoną wersją RLV-TD są bardzo tanie. Do pierwszego testowego lotu 5 lat prac kosztowało około 15 mln dolarów.

System indyjskiego wahadłowca ma opierać się na dwustopniowym dostępie do orbity - tzw. Two Stage To Orbit (TSTO).

Budowa

Dane techniczne pojazdu RLV-TD:

  • załoga: brak
  • długość: 6,5 m
  • rozpiętość: 3,6 m
  • waga: 1 750 kg

RLV-TD to pojazd mający skrzydła delta i pochylone stery tylne. Na przedzie i spodzie pojazdu znajduje się 600 żaroodpornych płytek mających chronić konstrukcję podczas nagrzewania się podczas powrotu z orbity na Ziemię - przy wejściu z dużą prędkością w gęste warstwy atmosfery Ziemi.

Użytkowanie

W ramach programu RLV-TD wykonanych ma być 4 loty testowe, z czego 1 został już przeprowadzony.

Data Test Cel
2016-05-23 HEX Hypersonic Flight Experiment
  • zbadanie zachowania się miniwahadłowca poruszającej się z dużą hipersoniczną prędkością
  • zbadanie zachowania się konstrukcji nosa wykonanej z włókna węglowego
  • przetestowanie separacji miniwahadłowca od pierwszego stopnia
  • przetestowanie systemu pilotującego
2019-12 (plan) LEX Landing Experiment
  • lądowanie miniwahadłowca
b.d. REX Return Flight Experiment
  • powrót miniwahadłowca z lądowaniem
b.d. SPEX Scramjet Propulsion Experiment
  • test silnika hiperdzwiękowego typu scramjet

(grafika: ISRO)

Pierwszy lot pojazdu, oznaczony jako HEX(-01), odbył się z kosmodromu Sriharikota (Satish Dhawan Space Centre) na szczycie indyjskiej rakiety na paliwo stałe HS9.

Rakieta wyniosła miniwahadłowiec na wysokość 56 km. Na tej wysokości doszło do jego oddzielania się od rakiety. Siłą inercji wahadłowiec wzniósł się jeszcze na wysokość 65 km. Następnie w locie powrotnym osiagnął 5-krotną prędkość dźwięku (5 Machów) kierowany przez komputerowy system pilotujący. Wówczas to był testowany był system ochrony przed nagrzewaniem się Thermal Protection System (TPS).


Przebieg misji (grafika: ISRO)

Pojazd automatycznie lotem szybowym kierował się nad Zatokę Bengalską (Ocean Indyjski) symulując na nim lądowanie. Zgodnie z planem (nie zamierzano go odzyskać) zderzył się z powierzchnię oceanu około 450 km od kosmodromu. Cały testowy lot trwał 770 sekund. Był to lot jeszcze poniżej linii Karmana, umownej granicy kosmosu na wysokości 100 km ponad powierzchnią Ziemi.

Na grudzień 2019 roku planowany jest test lądowania. Pojazd ma zostać wyniesiny na wysokość 3 km i zwolniony. Autonomicznie wylądować ma na wojskowym lotnisku Challakere w stanie Karnataka na południu Indii.

Po testach z RLV-TD ruszyć ma projektowanie i budowa pełnowymiarowego wahadłowca RLV.

Wsparcie

 

Na bieżąco. Za darmo. Codzienne.
Wesprzyj rozwój portalu Kosmonautyka.pl!

Kosmonautyka.pl na serwisach społecznościowych: