Nowości Kosmonautyka |
Kosmonautyka.pl > Radarowy satelita Sentinel-1B na orbicie 2016-04-26 Radarowy satelita Sentinel-1B na orbicieZ europejskiego kosmodromu Kourou w Gujanie Francuskiej przez rakietę nośną Sojuz wyniesiony został sztuczny satelita Sentinel-1B.
Na orbicie dołączył do swojego bliźniaka, satelity Sentinel-1A (wyniesionego w kwietniu 2014 r.) i uzupełnił biegunową konstelację orbitalną Sentinel-1, która znacznie skróci czas powrotu nad poprzednio odwiedzone obszary, dostarczając zdjęcia satelitarne na potrzeby monitorowania mórz i lądów oraz reagowania kryzysowego niezależnie od pory dnia i warunków pogodowych. Współpracujące ze sobą satelity Sentinel-1 będą obrazować całą powierzchnię planety co sześć dni. Satelity radarowe Sentinel-1 mogą obserwować powierzchnię Ziemi przez chmury i deszcz, w dzień i w nocy. Dzięki temu nadają się idealnie na przykład do monitorowania regionów podbiegunowych, które w miesiącach zimowych pozostają w ciemności, oraz lasów tropikalnych, które zwykle są spowite chmurami. Zdjęcia zrobione nad oceanami i morzami pozwalają generować aktualne mapy pokrywy lodowej w celu zwiększenia bezpieczeństwa statków, wykrywać i śledzić wycieki ropy naftowej oraz dostarczać informacje o wietrze, falach i prądach. Systematyczne obserwacje lądów są używane do śledzenia zmian w użytkowaniu gruntów oraz monitorowania poruszających się obiektów z wyjątkową dokładnością. Co więcej, nowa misja ma przyspieszyć reagowanie na kryzysy i katastrofy naturalne, takie jak powodzie i trzęsienia ziemi.
Podobnie jak Sentinel-1A, satelita "B" jest wyposażony w podsystem antenowy (SAS) radaru z syntetyczną aperturą (SAR), który umożliwi zgromadzenie ogromnej ilości danych dzięki zdolności do pracy w trybie ciągłym. Antena o szerokości 12,3 metra składa się z pięciu paneli. Cztery z nich będą złożone wzdłuż ramy nośnej podczas startu i zostaną rozłożone na orbicie. Na panelach znajduje się 280 podwójnie spolaryzowanych, małych nadajników, które emitują sygnał radiowy o mocy nieco powyżej 5 kW. Nadajniki i powiązane z nimi elementy odbiorcze zostały dostarczone przez firmę Thales Alenia Space jako hybrydowe, wieloukładowe moduły nadawczo-odbiorcze zintegrowane z elektroniką sterującą (Electronic Front-End, EFE). Indywidualna kontrola nad każdym z tych 280 nadajników umożliwia elektroniczne sterowanie wiązką radarową. Poprzez przesuwanie wiązki w poprzek toru obserwacyjnego i fotografowanie położonych obok siebie pasów o szerokości 80 km można złożyć obraz średniej rozdzielczości o szerokości nawet 400 km. Wysoka moc nadajników wymagała odprowadzenia dużej ilości ciepła, nie licząc skomplikowana wyzwania mechanicznego, jakim było stworzenie bardzo stabilnej struktury 800-kilogramowej anteny. Antena jest sterowana przez podsystem elektroniczny SAR, który zapewnia przetwarzanie sygnału, synchronizację oraz kontrolę nad systemem, odpowiadając za bardzo stabilny sygnał radarowy i precyzyjną orientację wiązki. Instrument zaprojektowano tak, aby gwarantował pozycjonowanie z dokładnością do 2,5 metra nad pasem o szerokości 400 km odległym o niemal 1 000 km podczas lotu z prędkością 7 km na sekundę. Cel ten osiągnięto dzięki wyrafinowanemu mechanizmowi do niezwykle dokładnego przewidywania pozycji orbitalnej w czasie rzeczywistym oraz bardzo precyzyjnym pomiarom czasu, które pozwalają zsynchronizować pozyskiwanie obrazów SAR. Aby dostarczyć instrument radarowy na potrzeby misji, zespoły Space Systems zbudowały i przetestowały w Friedrichshafen (Niemcy) antenę o wymiarach 12,3 m x 0,9 m, elektronicznie zintegrowaną z podsystemem elektroniki SAR zaprojektowanym w Portsmouth (Wielka Brytania). Sentinel-1B to czwarty satelita Sentinel zbudowany w ramach europejskiego programu Copernicus, wspólnego projektu Komisji Europejskiej i Europejskiej Agencji Kosmicznej (ESA). Program Copernicus jest pierwszym użytkownikiem "kosmicznej infostrady" - EDRS-SpaceDataHighway. SpaceDataHighway zapewni laserową komunikację w przestrzeni kosmicznej z szybkością sięgającą 1,8 Gb/s. Sentinel-1 i Sentinel-2 to pierwsze satelity obserwacyjne wyposażone w terminal do komunikacji laserowej. System SpaceDataHighway powstaje w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego między ESA a Airbus Defence and Space. Wsparcie
|