Nowości  Satelity  Sondy  Statki  Stacje  Rakiety  Kosmodromy    
 


Kosmonautyka.pl > Po 2 latach Orbital ATK wraca ze swoją rakietą

2016-10-17 Po 2 latach Orbital ATK wraca ze swoją rakietą

Po wybuchu rakiety 2 lata temu amerykańska firma Orbital ATK wróciła z nową wersją swojej rakiety nośnej Antares.


Rakieta Antares przed startem (grafika: Orbital ATK)

Zadaniem rakiety Antares było wynieść na niską orbitę okołoziemską bezzałogowy statek kosmiczny Cygnus, który dostarczyć ma zaopatrzenie na Międzynarodową Stację Kosmiczną (ISS).


Relacja ze startu

Start odbył się bez przeszkód z kosmodromu Wallops Flight Facility w Virginii (USA).

Rakieta nośna Antares jak i statek kosmiczny Cygnus firmy Orbital ATK powstały w wyniku rozpisania kilka lat temu konkursu NASA, która postanowiła dostarczać ludzi i sprzęt na stację przy wykorzystaniu prywatnych firm. Do tej pory odbyło się 7 startów statku kosmicznego Cygnus. Sześć z nich zakończyło się sukcesem.

Przypomnijmy, że pierwotnie rakiety nośne Antares firmy Orbital ATK bazowały na wyremontowanych w USA starych silnikach rakietowych NK-33 (z lat 60. i 70. XX wieku), które pochodziły z nieudanej radzieckiej rakiety księżycowej N1.


Pierwszy stopień Antaresa jeszcze z 2 silnikami NK-33 (grafika: NASA)

Silniki te nie sprawiały problemu aż do 28 października 2014 kiedy to rakieta Antares wybuchła widowiskowo tuż nad wyrzutnią ze względu na awarię silnika.


Po feralnym wypadku Orbital ATK zdecydował się wymienić silniki

W wyniku katastrofy Orbital ATK zadecydowało się porzucić te radzieckie silniki. Konieczna była zmiana całego pierwszego stopnia, który musiał być zmieniony pod nowe silniki RD-181 wyprodukowane w Rosji. Silniki RD-181 są wersją silników RD-191 opracowanych dla rozwijanej rosyjskiej rakiety nośnej Angara.

W tym czasie firma Orbital ATK nie miała możliwości lotów swoimi rakietami Antares, a musiała się wywiązać z kontraktu Commercial Resupply Services (CRS) z NASA obejmującego loty dostawcze na Międzynarodową Stację Kosmiczną (ISS). Dlatego też Orbital ATK kupiło 2 starty na rakietach Atlas V od firmy United Launch Alliance (ULA).

Umożliwiło to spokojniejsze prace nad przeprojektowaniem rakiety, która zadebiutowała teraz jako Antares 230. Jej ciąg jest o 13% większy w stosunku do jej poprzedniej wersji.

Cygnus dostarczy w sumie 2,4 tony zaopatrzenia i eksperymentów na Międzynarodową Stację Orbitalną (ISS). Po opróżnieniu statek Cygnus zostanie oddokowany od stacji po czym spłonie w atmosferze Ziemi.

Kosmonautyka.pl na serwisach społecznościowych: