Nowości  Satelity  Sondy  Statki  Stacje  Rakiety  Kosmodromy    
 


Kosmonautyka.pl > Phantom Express - uskrzydlona rakieta Boeinga

2018-03-07 Phantom Express - uskrzydlona rakieta Boeinga

Phantom Express to projektowany przez firmę Boeing system wynoszenia ładunków w kosmos.


Phantom Express na stanowisku startowym (grafika: Boeing)

Powstawanie

Pojazd powstaje w ramach współpracy koncernu Boeing z agencją obronną DARPA, znaną ze wspierania przełomowych technologii (jak np. Internet). Program nazwany Experimental Spaceplane (XS-1) został zapoczątkowany przez DARPA pod koniec 2014 roku. W maju 2017 roku DARPA wybrała Boeinga jako wykonawcę pojazdu.

Phantom Express umieszczać ma na niskiej orbicie okołoziemskiej (LEO) obiekty jak małe sztuczne satelity o masie do 1,36 tony.

Po umieszczeniu ładunku na orbcie pojazd autonomicznie ma lądować na zwykłym pasie startowym. Jest to zatem system wielokrotnego użytku.

Budowa

Uskrzydlony stopień pierwszy wyposażony ma być w 1 silnik rakietowy Aerojet Rocketdyne AR-22. Wywodzi się on od wczesnej wersji silnika głównego wahadłowca Space Shuttle.


Wymontowane z wahadłowców silniki główne Space Shuttle (grafika: NASA)

To pewny, używany przez dziesięciolecia silnik, który ani razu nie zawiódł. Z części pozostałych po programie amerykańskich wahadłowców złożone zostaną 2 silniki tego typu. Napędzane one bedą przez ciekły tlen (LOX) oraz ciekły wodór (H2). Przypomnijmy, że odzysk 1 stopnia to klucz do taniego wynoszenia ładunków na orbitę.

Drugi stopień służyć ma do finalnego wynoszenia ładunku na orbitę. Będzie jednorazowy.

Dane technicze Phantom Express:

  • długość: 30,5 m
  • wysokość: 7,3 m
  • średnica: 4,1 m
  • rozpiętość skrzydeł: 19 m
  • silnik: 1 x Aerojet Rocketdyne AR-22
  • paliwo: ciekły wodór i ciekły tlen
  • nośność 1 361 kg (LEO)

Loty

Jako, że projekt jest w fazie koncepcyjnej nie jest znany termin budowy prototypu oraz jego lotu. W komunikach jako jako datę pierwszego wstartu wskazuje się 2020 rok.

System ma umożliwiać do 10 lotów w ciągu 10 dni za mniej niż 5 mln dolarów za start, wliczając w to koszt jednorazowego górnego stopnia. Pierwsze loty odbędą się z Florydy.


Lot na orbitę (grafika: Boeing)

Kosmonautyka.pl na serwisach społecznościowych: