Nowości  Satelity  Sondy  Statki  Stacje  Rakiety  Kosmodromy    
 


Kosmonautyka.pl > Inżynierowie rakietowi rozwiązali zagadkę samochodowych poduszek powietrznych Takata

2016-03-03 Inżynierowie rakietowi rozwiązali zagadkę samochodowych poduszek powietrznych Takata

10 producentów samochodów wynajęło amerykańską firmę kosmiczną Orbital ATK do rozwiązania zagadki wadliwych poduszek gazowych produkowanych dla przemysłu samochodowego przez japońską firmę Takata.


Jedna z ofiar poduszki powietrznej

Okazuje się, że technologie rakietowe mają wiele wspólnego z poduszkami powietrznymi. Generatory gazu (inflatory) służące do błyskawiczego wytwarzania gazu do napełnienia poduszki powietrznej w chwili wypadku podobne są w działaniu do silnika rakietowego na paliwo stałe. W przypadku rakiet zastosowane do napędu stałe paliwo w wyniku zmiany swojego kształu, naprężeń wewnętrznych i pęknięć prowadzić może do rozerwania silnika rakietowego. Proces spalania paliwa w silniku rakietowym to kontrolowane rekacje wybuchowe w pojemniku zakończonym dyszą.

Podobnie jest w przypadku generatorów gazu w samochodowych poduszkach powietrznych Takaty. Do generacji gazu zastosowano w nich azotan amonu umieszczony w metalowym pojemniku.


Azotan amonu (grafika: Wikipedia (CC)

Azotan amonu (saletra amonowa) jest składnikiem wielu materiałów wybuchowych i nawozów sztucznych. Ze względu na absorbcję wilgoci z powietrza azotan amonu musi być przechowywany w szczelnym pojemniku. Wilgoć powoduje zbrylanie się azotanu amonu, co ma wpływ na procesy spalania.

Według śledztwa przeprowadzonego przez amerykańską NHTSA niebezpiecznie eksplodujące generatory gazu poduszek powietrznych japońskiego producenta bezpośrednio przyczyniły się do 10 wypadków śmiertelnych i 139 osób obrażeń. Generatory gazu w airbagach Takaty rozlatują na kawałki, a ich metalowe elementy ranią twarze pasażerów. Powód? Zbyt duże ciśnienie wytwarzane przez "ładunek".

W wyniku badań zespół firmy Orbital ATK ustalił warunki, które prowadzić mogą do rozerwania pojemnika generatora gazu:

  • brak składnika pochłaniającego wilgoć w ładunku azotanu amonu generatora gazu,
  • długotrwałe narażenie na działanie wysokich temperatur
  • niewłaściwy montaż, który zapobiegałby wtargnięciu wilgoci w warunkach wysokiej wilgotności.

"Mimo, że śledztwo zostało utrudnione przez mnogość projektów generatorów gazów Takaty montowanych w wielu różnych samochodach to mają one wciąż te samo źródło problemów."- powiedział Bob Wardle z firmy Orbital ATK.

Dziesiątki milionów poduszek powietrznych Takaty zamontowanych zostało fabrycznie przez największych producentów samochodowych jak Toyota, BMW, Chrysler, Ford, General Motors, Honda, Mazda, Mitsubishi, Nissan i Subaru.

Orbital ATK (wcześniej Orbital Sciences) to prywatna amerykańska firma kosmiczna. Jest jednym z dostawców ładunków na Międzynarodową Stację Kosmiczną (ISS) za pomocą statków transportowe Cygnus wynoszone własną rakietą nośną Antares. Zajmuje sie także amunicją.

Kosmonautyka.pl na serwisach społecznościowych: