Nowości  Kosmonautyka    
 


Kosmonautyka.pl > Hopper

Hopper

Docelowo pojazd Hopper wystrzeliwany miał być na rakietowych sankach z 4 km magnetycznego toru na europejskim kosmodromie w Gujanie Francuskiej.

Następnie osiągnąwszy wysokości 130 km uruchomić on miał rakietowy napęd, dzięki któremu osiągnąć miał prędkość orbitalną i zwolnić ładunki na niskiej orbicie okołoziemskiej (LEO). Ładunek miał mieć masę do 7,5 t.

Po wykonaniu zadania Hopper miał lądować na jednej z wysp na Atlantyku i zostać stamtąd przywiezionym statkiem do Gujany Francuskiej. Docelowo Hopper rozpocząć miały służbę w latach 2015-2020.

Projekt rozwijany był przez Europejską Agencję Kosmiczną (ESA) i koncern EADS (dziś Airbus). Powstała prototypowa, pomniejszona wersja Hoppera, nazwana Phoenix.

Dane techniczne pojazdu Phoenix:

  • długość: 6,9 m
  • rozpiętość: 3,9 m
  • masa: 1,2 t

Odbyła on loty testowe. Prace nad nim prowadziła niemiecka agencja kosmiczna DLR przy finansowym wsparciu niemieckiego rządu, miasta Bremy i niemieckich firm (np. OHB-System).

Loty testowe Phoenixa odbyły się w 2004 roku na lotnisku Vidsel niedaleko kosmodromu Kiruna w północnej Szwecji. W ich ramach Phoenix został wyniesiony przez śmigłowiec na wysokość 2,4 km i zwolniony. Po kilkudziesięciosekundowym locie ślizgowym Phoenix lądował w pełni automatycznie.

Testy te służyły określeniu charakterystyk lotnych pojazdu i przetestowaniu automatycznego systemu lądowania.

Prace nad Hopperem trwały od lat 80. XX. System wynoszenia Hopper obniżyć miał koszt wynoszenia ładunków na orbitę do około 15 tys. dolarów za kilogram. Tak się jednak nie stało.

Wsparcie

 

Na bieżąco. Za darmo. Codzienne.
Wesprzyj rozwój portalu Kosmonautyka.pl!

Kosmonautyka.pl na serwisach społecznościowych: