Nowości  Satelity  Sondy  Statki  Stacje  Rakiety  Kosmodromy    
 


Kosmonautyka.pl > Brytyjski rząd wesprze rozwój silnika samolotu kosmicznego Skylon

2013-07-16 Brytyjski rząd wesprze rozwój silnika samolotu kosmicznego Skylon

Brytyjski rząd przeznaczy 60 mln. funtów na rozwój silnika do planowanego samolotu kosmicznego Skylon. Może on zrewolucjonizować loty w kosmos.


Wizualizacja samolotu Skylon z silnikiem (grafika: ESA)

Skylon jest koncepcją mającego 84 m długości bezzałogowego rakietoplanu, który startowałby z lotnisk jak normalny samolot po czym wzlatywałby na orbitę okołoziemską.

Rząd brytyjski przekaże środki przez brytyjską agencję kosmiczną UK Space Agency. Zostaną one wydatkowane głównie na rozwój prototypu silnika SABRE (Synergistic Air-Breathing Rocket Engine) do tego kosmicznego samolotu. Silnik ten w dolnych warstwach atmosfery korzystając z powietrza atmosferycznego pracować ma jak silnik odrzutowy. W górnych wartwach atmosfery silnik pracować ma jak typowy silnik rakietowy. W trybie silnika odrzutowego samolot ma się rozpędzać do prędkości 5 Machów, wyżej korzystać ma z utleniacza w postaci zgromadzonego w zbiornikach ciekłego tlenu.


Przekrój przez silnik SABRE (grafika: ESA)

W ciągu kolejnych 4 lat spodziewane jest skonstruowanie i zbudowanie prototypu silnika, który przejdzie testy naziemne.

"Jest wiele do zrobienia a to duży program inżynieryjny - rozwój całego pojazdu Skylon kosztowałby miliardy euro. Mamy tu coś, że jest naprawdę wyjątkowe." - Mark Ford, szef działu napędów Europejskiej Agencji Kosmicznej.

Krytyczną technologią silnika jest opracowanie sposobu na obniżenie temperatury ciepłego powietrza do wartości poniżej zera w ciągu zaledwie ułamku sekundy. Dotychczasowe rozwiązanie to umożliwiające są ogromnych rozmiarów. Firma stojąca za Skylonem ma nadzieję, że jej rozwiązanie masowo i rozmiarowo spełni to zadanie, tak aby było możliwe zastosowanie nowego napędu. Koncepcja takiego silnika znana jest od lat 50. XX wieku, jednakże jak do tej pory nikt nie podjął się budowy demonstratora.


Testy techniki natychmiastowego chłodzenie powietrza w 2012 roku (grafika: ESA)

Naukowcy liczą na bardzo znaczne obniżenie kosztów wysłania obiektów na orbitę wokół Ziemi. Będzie to możliwe, dzięki temu samolot kosmiczny będzie wielokrotnego użytku, nie będzie trzeba do niego infrastruktury startowej (wystarczy zwykłe lotnisko) oraz zabierać tle utleniacza (częściowo pozyskiwany z atmosfery).

Kosmonautyka.pl na serwisach społecznościowych: